onsdag 6. oktober 2010

øyeblikk 2

Øyeblikk 2
Jeg ruslet langsomt nedover Thomas Angells gate. Klokka hadde akkurat passert 18.00, og det begynte å bli mørkt ute. Den kalde høstvinden hadde nok skremt byens innbyggere og turister til å holde seg innendørs. Det var bare en og annen person og se. Tre unge gutter som sjanglet bortover den kronglete gaten med hver sin ølboks i hånda. Noen meter foran dem gikk en høy og mørk mann. Han var ikledd en militærgrønn uniform, som stod godt til den mørke huden. Beinbyggelsen hans var kraftig, og han beveget seg med en selvsikkerhet som var til å beundre. Det så ut som om ingen ting kunne velte ham. Plutselig åpnet en av de unge guttene munnen sin og brølte: "Jævla svarting!". Soldaten skvatt til, og stoppet helt opp. Etter noen lange sekunder snudde han seg forsiktig mot de ufyselige guttene. Blikket til den mørke mannen som hadde vært fylt med selvsikkerhet, ble med ett mer usikkert. De brune øynene hans mistet fokus, og begynnte å lete etter et sted det var trygt å se. I det han møtte blikket mitt kjennte jeg det gå kaldt gjennom kroppen. Tusen tanker raste gjennom hodet. "Skal jeg gripe inn, eller skal jeg bare skynde meg hjem? "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar